donderdag 28 oktober 2010

Fase 3: Conclusie en Idee

Na al dit onderzoek.
Onderzoek naar vier verschillende kunstenaars die allemaal een eigen weg zijn ingeslagen qua werk en ideeën. Na het onderzoek van het blad Psyche & Brein. Onderzoek, onderzoek, onderzoek.
Ideeën, ideeën, ideeën, ideeën.
Het einde is daar.
Ik moet zeggen dat ik het moeilijk vond om hieraan te beginnen en een begin te maken met het lezen van die informatie die ik nodig had voor mijn performance.
De performance is al lastig genoeg voor iemand met zoveel zelfvertrouwen als ik. Ik kan wel in de grond wegzakken. Diep. Heel diep. Het liefst tot ik weg ben.
Maar dat is geen optie. Ik zal dit doen en het overwinnen. Weer iets dichterbij het doel van 'zelfontplooiing'.

Wat een verschrikkelijk woord....
Hieronder vind je een compilatie van alle werken die ik heb gebruikt. Werken van Antony Gormley, Louise Bourgeois, Bas Jan Ader en Bruce Nauman.
Die laatste snap ik nog steeds niet.
Voor referenties: zie vorige berichten. Antony Gormley, Louise Bourgeois, Bas Jan Ader, Bruce Nauman.







































Maar ik heb er veel van opgestoken en veel werk gezien en kan dit nog een keer weer gebruiken voor een ander doel.
Ik heb veel gehad aan het idee dat het uiteindelijk mijn ding moet zijn en niet dat van een ander. In principe kan ik de ideeën die ik nu tegenkwam gebruiken en opslaan in mijn gedachten, maar ik moet niks. Ik kan doen wat ik graag wil en ik kan maken wat ik wil.
Je moet iets doen waar je je goed bij voelt. Als je er zelf verzekerd van bent dat je het zelf goed vindt. Wordt het voor een ander ook interessant. Je ziet het werk wat in een performance gaat en hoe het allemaal bedacht wordt.
Waarom doen kunstenaars überhaupt performances? Is het echt nodig om dit een keer mee te maken?
Dat waren de vragen die bij mij op kwamen toen ik aan de opdracht begon.
Ik had er echt geen zin in.
Nu eigenlijk niet veel meer, puur omdat ik te zenuwachtig ben denk ik. Sta niet graag in het midden van de aandacht. Maar na dit onderzoek over performances en soortgelijke, ben ik in gaan zien dat er veel emotie in kan zitten en dat het niet onderdoet voor andere kunsten, zoals schilderen en beeldhouwen.

Mijn idee voor mijn performance:
Ik zal in een ruimte zitten, welke ruimte is nog onduidelijk, op de grond of op een stoel. Daar ga ik nog over nadenken en krijg je nog van mij te horen.
Ik laat de mensen die bij de performance komen om mij heen staan in een cirkel. Zo dicht mogelijk bij mij. Hiervoor heb ik ook het idee opgevat om ze om mij heen te laten zitten.
Staan of zitten is ook nog onduidelijk.
Zodra ze zitten wordt het wachten op mij. Ik ga op dat moment proberen om bij mij zelf tranen op te wekken door me op een bepaalde emotie of idee te concentreren. Op dat moment hoop ik dat ik mijn zenuwen onder bedwang kan houden en dat het kan gaan lukken. Ik hoop het echt.
niet te veel hopen, want misschien mislukt het wel.
We zullen zien.
Als het voorbij is dan zal ik laten weten wat er gebeurt is en zal een film ergens op het internet plaatsen zodat het duidelijk is wat ik eigenlijk heb gedaan.

Dank je wel.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten